Skip directly to content

Obecná pravidla zdravého stravování

  • Strava má být pestrá, rozmanitá a barevná.

  • Udělejte si na jídlo čas, jezte v klidu, důkladně žvýkejte, nedělejte u jídla nic jiného.

  • Jezte 4-6x denně, pauza by neměla být delší než 3 hodinová, ale nejezte dříve než 2 hodiny po jídle.

  • Upřednostňujte čerstvé potraviny, při nákupu sledujte složení potravin. Vybírejte co nejméně průmyslově zpracované potraviny a polotovary.

  • Při tepelné úpravě potravin dávejte přednost vaření v páře, dušení, restování, grilování. Vyhýbejte se smažení a rychlému občerstvení.

  • Každé jídlo by mělo obsahovat vlákninu, a to buď zeleninu (v poměru 1:1 syrová:tepelně upravená) nebo ovoce (maximálně 2 porce denně), ovoce a zeleninu nekonzumujte dohromady. Vybírejte čerstvé a zdravé kusy, dobře očištěné.

  • Klasické přílohy vyměňte za celozrnné (pečivo, těstoviny, rýže), co nejvíce je obměňujte.

  • Denně snězte přibližně 10g ořechů nebo olejnatých semen (mák, sezam, slunečnice) a přibližně 1 polévkovou lžíci kvalitního oleje lisovaného za studena (olivového, světlicového, lněného).

  • Omezte zdroje nasycených tuků, konzumujte libové maso, u mléčných výrobků vybírejte jejich nízkotučné varianty (pozor na výrobky označené "light" a odtučněné varianty s často nevhodnými náhražkami).

  • Ve večerních hodinách omezte sacharidy (snižte přílohy minimálně o 1/3 oproti obědu). Zároveň už nejezte sladkosti, ovoce, nepijte alkohol.

  • Příjem tekutin by se měl pohybovat kolem 0,5 l na 15 kg váhy na den (nezahrnuje příjem při sportu, při nadměrném pocení při práci, v parnu, v sauně apod.).

  • Pijte pravidelně po celý den, ráno nalačno, mezi jídly, před spaním. Při jídle můžete vypít maximálně 0,2l tekutiny. Nápoje by neměly být ani horké, ani příliš studené.

  • Omezte minerální vody (maximální mineralizace300mg/1l), pijte kvalitní filtrovanou nebo balenou vodu, běžně nepijte alkohol ani slazené nápoje.

  • Zařaďte konzumaci kvalitních ovocných, zelených a bylinných čajů ( maté, rooibos,máta). Nepřehánějte pití kávy.

  • Najděte si vhodný sport, který Vás bude bavit a bude pro Vás vhodný. Pro hubnutí jsou nejvhodnější delší soustavné aktivity jako rychlá chůze, běh, jízda na bruslích, plavání. Každá aktivita je dobrá, choďte pěšky, nejezděte výtahem, pracujte na zahradě apod..

  • Poslední jídlo jezte nejdéle 2 hodiny před spaním, mělo by obsahovat kvalitní bílkoviny (maso, vejce, tvaroh, apod).

  • Dvakrát týdně můžete zařadit odlehčené dny, kdy lehce navýšíte příjem a dovolíte si malý hříšek (čokoláda, kobliha, zmrzlina, víno). Nic si úplně nezakazujte, můžete si dopřát menší množství plánovaně.

  • Nezapomeňte na odpočinek a relaxaci. Součástí mohou být jednou týdně detoxikační dny, kdy se konzumuje rostlinná, lehce stravitelná potrava a výrazně se omezí konzumace bílkovin a tuků. Tyto dny nesportujte, nepijte kávu ani alkohol.

  • Buďte k sobě upřímní, přiznejte si své chyby, poučte se z nich a dál je neřešte. Pokud se naučíte jíst co máte, tak na to, co jíst nemáte, už nebudete mít chuť.                                                                                                                                                                                                                                                               Magdaléna Krotilová[[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"206","attributes":{"alt":"","class":"media-image","height":"427","style":"width: 560px; height: 362px; margin-top: 0px; margin-bottom: 0px;","typeof":"foaf:Image","width":"950"}}]]