Skip directly to content

Zdravý životní styl

Životní styl je způsob života každého z nás, jež ovlivňuje naše fyzické i duševní zdraví. Je utvářen řadou faktorů, mezi které patří zejména způsob stravování, udržování optimální tělesné hmotnosti, dostatek spánku, schopnost relaxovat a aktivně odpočívat, množství stresu, jemuž jsme vystaveni, užívání návykových a stimulačních látek (alkoholu, nikotinu, kofeinu, léků, drog) a mnoho dalších.

Životní styl zásadním způsobem ovlivňuje naše zdraví a zejména výskyt všech tzv. civilizačních nemocí. Sem patří známé kardiovaskulární nemoci (nemoci srdečně cévní jako je srdeční infarkt, vysoký krevní tlak, mozková mrtvice, ischemická choroba srdeční), ale také řada nemocí kožních a plicních, revmatické choroby, cukrovka, obezita, neurologické nemoci (migréna, demence), žaludeční vředy, alergie a jiné poruchy imunitního systému (chronický únavový syndrom), nádory, žlučové a ledvinové kameny, zácpa, hemoroidy, předčasné porody a potraty, psychiatrické poruchy (deprese, úzkosti) a mnoho jiných onemocnění.

Každý z nás by se měl zamyslet nad způsobem svého stravování a snažit se upravit svůj jídelníček tak, aby byl v co nejvyšší možné míře podobný přirozené stravě, jakou konzumovali naši předci. 

 Pohybová aktivita je další velmi důležitou složkou zdravého životního stylu a dostatečný pohyb dokáže částečně kompenzovat špatné jídelní návyky. Nejvhodnější pohybovou aktivitou každodenní běžná fyzická námaha při pracovních a domácích činnostech. Velmi vhodné jsou také procházky na čerstvém vzduchu, ze sportovních aktivit je vhodný každý sport, který vám přináší potěšení a je přiměřený vašemu zdravotnímu stavu a stavu vašeho pohybového aparátu.

Stresu se těžko v dnešní uspěchané době vyhneme. Je vhodné, aby si každý našel svůj způsob relaxace a naučil se odreagovat od běžných starostí a stresu po svém. Pro někoho je ideálním odpočinkem čtení knihy nebo poslouchání hudby, pro jiného jóga, procházka nebo pobyt v sauně. Každá taková aktivita je prospěšná.

Nezapomínejme na pravidelný a dostatečně dlouhý spánek. Průměrný dospělý člověk potřebuje denně asi 8 hodin spánku, přičemž pravidelnost doby vstávání a usínání také hraje svou roli.

Vyhýbejme se pravidelnému užívání alkoholu, kávy, koly, energetických nápojů, analgetik, kouření. Zbavme se těchto berliček. Správná strava a pohyb nám pomohou natolik, že je již nebudeme potřebovat. A na závěr jedna dobrá rada - všeho s mírou. A s úsměvem a dobrou náladou.

                                                                                                 Magdaléna Krotilová

                                              [[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"351","attributes":{"alt":"","class":"media-image","style":"width: 518px; height: 392px;","typeof":"foaf:Image"}}]]